kezdődik az iskola.jpg

Augusztust írunk. Már érzékelhetően rövidebbek a nappalok. Egyre többször jut eszünkbe az iskola. Ma pedig igazi, esős, "őszi" reggelre ébredtünk.  

Az új iskolaév kezdése mindig izgalommal jár, talán egy kis aggódással is. Rengeteg kérdés kavarog a kisiskolás és szülei fejében.

Milyen lesz az új tanév?

Miket fogok tanulni?

Fogom bírni a tempót?

Lesznek új osztálytársak?

Különösen nagy az izgalom ott, ahol először megy iskolába gyermek a családból.

Többször tapasztalom, hogy a szülők sokkal jobban félnek, mikor az első gyermekük iskolába megy, mint maga a leendő kisiskolás. Többen szorongva kérdezték/ kérdezik:

- Megtanítsam írni, picit olvasni, számolni, hogy előnyben legyen a többiekkel szemben?

A világért se! Ez az iskola feladata.

Amire figyelned kell, hogy a sikeres tanuláshoz szükséges képességek, készségek megfelelően fejlettek legyenek.

A legfontosabb ezek közül, hogy gyermeked beszéde megfelelően fejlett legyen formailag és tartalmilag.

Az írás-olvasás megtanulásához elengedhetetlen, hogy a hangokat tisztán ki tudja ejteni.

Ennél is fontosabb, hogy gyermeked összefüggően, értelmesen mondja el gondolatait, megértse, amit a felnőttek mondanak neki.

Mindez azért fontos, mert így tudja elmondani, amit olvasott, így érti meg a tanító magyarázatát, így tudja megoldani a feladatokat.

Fontos, hogy bizonyos munkaérettség, feladattudat, feladattartás is kifejlődjék. Tudja megkülönböztetni a játékot, amit akkor hagy abba, amikor akar, a feladattól, amit akkor is el kell végeznie, ha nincs kedve hozzá.

A sikeres tanuláshoz szükséges, hogy képes legyen figyelmét legalább 10-15 percig egy dologra összpontosítani, és képes legyen az „unalmas” feladatok elvégzésére is.

Fontos, hogy legyen képes alkalmazkodni az iskolai szabályokhoz, igényelje a közösséghez tartozást, legyen képes az önkiszolgálásra, egyes feladatok önálló elvégzésére, tehát szociálisan is érett legyen.

Mit tehetsz szülőként?

- Sokat beszélgessetek, legyen időd meghallgatni gyermeked, mi történt az iskolában!

- Olvassatok sok-sok mesét! Ezzel nemcsak a tanulását segíted, hanem a kettőtök között lévő érzelmi kapcsolatot is elmélyíted.

- Engedd szabadon játszani, ne fejleszd!

- Engedd önállóan végezni azokat a feladatokat, amikre képes!

- Növeld az önbecsülését, önbizalmát!

- Ne feledd! A Te hozzáállásod, az iskolával kapcsolatos érzelmeid, szorongásod is befolyásolja a gyereked iskolához való viszonyát! Ez hatással lesz arra is, hogy mennyire szeret majd tanulni!

Nagyon fontos, hogy jól érezze magát az iskolában, barátokat szerezzen, mert ezek legalább olyan fontosak a sikeres tanuláshoz, mint az, hogy jól olvasson, írjon, számoljon.

Te is szívesebben végzed a munkádat egy olyan munkahelyen, ahol jól érzed magad, jó a kapcsolatod a munkatársaiddal, mint egy olyan helyen, ahol már a munkahely gondolatára, görcsbe rándul a gyomrod. Így vannak ezzel a gyerekek is.

Segítsd, hogy élményként, nagy kalandként élje meg az iskolát!

A bejegyzés trackback címe:

https://tanuljjol.blog.hu/api/trackback/id/tr446575093

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Túrós (törölt) 2014.08.07. 13:50:33

készüljenek fel a napi 8 órás, 70 tesis, 80 néptáncos, etikás, vallásos kreténizmusra

Globetrotter2014 2014.08.07. 15:08:48

Ez egy nagyon jó poszt, hihetetlen sok igazság van benne. Sajnos nem könnyű betartani.

vanmégolyannévaminemfoglalt? 2014.08.07. 17:03:35

Az írás-olvasás megtanulásához elengedhetetlen, hogy a hangokat tisztán ki tudja ejteni. Elengedhetetlen??? Én sem ejtem tisztán az R-t, és ötévesen írtam-olvastam, meg azóta is, pedig az nem ma volt... Miért kell a beszédhibás gyerekek szüleire a frászt hozni egy olyan posztban, ami azt taglelja, hogy nem szabad ráparázni az iskolára?

Hevn 2014.08.07. 17:05:27

Miért baj a sok testnevelés? Legalább mozog a playstation generáció.
A 8 óra sem feltétlenül rossz, ha bent valóban figyelnek, hogy a házi feladat el legyen készítve, persze önállóan.

Túrós (törölt) 2014.08.07. 17:10:37

@Hevn: ha bent valóban figyelnek ...
8 órában
egy 8 éves gyerek

bár igaz, minél előbb hozzászoktatják őket a droidságra annál jobb

Hevn 2014.08.07. 17:25:42

@Túrós: ez a 8 óra nem az a 8 óra amit te dolgozóként legályázol egy melóhelyen.
Egyrészt az órák között van szünet, az alsós tananyag nem olyan hú de borzasztó, vannak készségtárgyak rajz, ének stb. ami kb. kikapcsolódás.
Nem folyamatos figyelmet kíván.

Globetrotter2014 2014.08.07. 17:37:58

A meredek az, hogy van egy kis rálátásom pár nyugati iskola curriculumára.

És 6-7 évesen már 1-2 év lemaradásban vagyunk. A nagy kultúrűális fennségrendűségi tudatunkkal, meg egy főre jutó nobeldíjasunkkal, egyre rosszabbak vagyunk az általános szellemi színvonalban.

Sok országban 5 évesen már le tudják (sőt, van ahol le is kell tudni) írni a navüket, 5 év felett beiskolázzák a gyerekeket, míg nálunk arra megy ki a versney hogy hogy bulizzák ki a halasztást a nem évveszteseknek is.

Csak egy érdekes adalék...

maim 2014.08.07. 18:58:44

Iskolaidoben sokat faj a gyerekem feje es nagyon kimerült néha.
Mindig látszik, hogy mikor volt tornaora.Szunetben semmi baja.
Jól tanul, szereti a sulijat, nem ez a probléma. Nagy rajtuk a nyomás,
Persze egész nap zsizsegnek, valoszinu ezert a fejfájás.

Moria 2014.08.07. 20:04:16

Engem Edesanyam megtanitott otevesen irni-olvasni. Egyaltalan nem volt hatrany szamomra.

Kovácsné · http://kovacsne.blog.hu 2014.08.07. 20:55:53

15 tipp, hogy ne őrüljön bele gyereke a sulikezdésbe? Minek? Egyetlen tipp: ha mi nem csinálunk ügyet a dologból, a gyerek se fog. Nem kell hónapokra előre hisztériázni, kétségbeesni, pláne szakkönyvet meg anyaijótanács blogokat olvasgatni. Ha meg a gyerek meg akar öt évesen tanulni olvasni (ahogy a miénk is meg akart), hadd tanuljon. Az iskolában komoly előnyt jelent, ha az ember tud a pad alatt olvasgatni, míg a többiek egy év alatt megtanulják, hogy 5+5=8 (:

sony 2014.08.08. 01:52:55

@ZF2: Csakhogy ez pont nem verseny. A magyar rendszerben elég jól követik (legalábbis az elején) a gyerekek fejlődési ritmusát, és a gyerkőc ideális esetben 'iskolaéretten' megy iskolába, ami egy nagyobb testi és szellemi változással jár. Az általad emlegetett országokban az oktatás első egy-két éve olyan tudnivalók megtanításával jár, amit a gyerekek nálunk az óvodában tanulnak meg, csak kevésbé kötött keretek között. A gondot pont az jelenti, hogy túl nagy a változás a kötetlen ovi, és a kötött iskola között, de sok iskolában ezt már próbálják szelidíteni.
Nem nagy ügy egyébként megtanítani egy ötévest arra, hogy leírja a nevét, de ha csak elsőben tanulja meg leírni, és csak hét évesen lesz elsős, akkor sem marad le semmiről, mert az élet nem verseny, a későbbi sikerességet nem vetíti előre az, hogy hány évesen tanult meg a gyerek olvasni és írni.

Starlark 2014.08.08. 07:28:16

@ZF2: Azért azt is tegyük ám hozzá hogy mekkora különbség van a nyugati 5 évesek iskolai körülményei és az itteni első osztály között.

Mióta bevezették ezt a vegyes csoportos oltári baromságot /26 fővel 2 óvónő mellett/ amitől a nagycsoportosokat egyszerűen képtelenek rendesen felkészíteni az iskolára, mert ugye ott a 2,5 éves is aki önállóan wc-re se tud még menni. Azt mondom jobb lenne ha a gyerekek nálunk is az iskolába járnának már iskola előkészítőre, persze nálunk sem a napi 8 órás padbanücsörgős rendszerben, mert akkor inkább maradjon az ovi.

djlashungary 2014.08.08. 08:26:44

túl sok a tornaóra, ÚRISTEN!
én dagadt gyereket szeretnék, lehetőleg tartáshibával!

tornazsak 2014.08.08. 10:50:39

1. A tornaórával az a probléma, hogy a gyereknek alsóban nem fegyelmezett foglalkozásra lenne szükségük, hanem hogy kedvükre rohangászhassanak kint az udvaron, a maguk örömére.

Csakhogy a bevezetett plusz tesiórák miatt a tornatermek túlterheltek, olyan is van, hogy a gyerekek a lépcsőházban tornáznak, a tanteremben vagy a folyosókon, persze néma csöndben, hogy ne zavarják a tanítást.

2. Az olvasástanítással az a baj, hogy mire a gyerek iskolába kerül, már alaposan érdeklődik a betűk iránt, mármint ha intellektuális közegben nevelkedik. Tehát ismer sok betűt, a nyomtatott nagybetűket rajzolgatja is. Rájuk épít az olvasástanítás, melynek során rohamlépésben átveszik az összes betűt.

Ez egy elég kemény folyamat annak a gyereknek, akinek frissen kell megtanulni mindent, esetleg lassabban halad, és ráadásul nem gyakorol vele otthon a szülő. Kérdés, hogy mi a jobb, az angolszász módszer szerint korábban megismertetni a betűkkel, és elnyújtani az időben az olvasás tanulását, vagy pedig mélyvízbe dobni a gyereket, és a nyolcórás iskolai nap után még otthon gyakorolgatni vele 1-1 órát. Esetleg hagyni, hogy lemaradjon, kihagyjon, rosszul tanuljon meg betűket.

Nos, az összehasonlító nemzetközi tesztet erre a kérdésre egyértelmű választ adnak: a magyar gyerekek szövegértése messze elmarad a kívánt szinttől.

Szóval, igen, az iskola feladata megtanítani a gyereket olvasni, de a jelek szerint ezt a feladatát csak részben látja el jól.

diszkriminans (törölt) 2014.08.08. 10:51:57

@Moria:
Én is tudtam kb. 5 évesen olvasni, de nagy hátrány volt, mivel emiatt mikor iskolába kerültem, már érdeklődési köreim voltak, ami miatt kipécézett a tanítónő, akinek a fő feladata, hogy mindenkiből kiölje az érdeklődést, és szívatott. De ez később sem lett jobb, az oktatási rendszerünk alapjaiban elbaltázott, én Hoffmann Rózsának szurkoltam, hogy verje teljesen szét az egészet, mert 0-ról később jobbat lehetne építeni, de sajnos nem végzett teljes munkát.

diszkriminans (törölt) 2014.08.08. 10:55:16

@tornazsak:
Mondjuk az már a szülőn is múlik, hogy mennyire szoktatja rá a gyereket az olvasásra, miután az alapjait az megtanulta.

Tanítónő 2014.08.10. 17:46:42

Köszönöm mindenkinek a hozzászólást. Nagy öröm, hogy sok ember olvasta, véleményezte a posztot.

Valóban nem könnyű a gyerekek dolga az iskolában. Azért is tartom fontosnak, hogy mi,szülők is segítsük őket.

Az alsó tagozatos gyerekeknek nem kell 8 órán keresztül figyelnie, gyakran van szünet, sokat játszanak, a többségnek a testnevelés a kedvenc tantárgya, a kicsik még szeretnek mozogni.

Mindig van egy-két gyerek az első osztályban, aki már tud írni, olvasni. Nincs is ezzel semmi gond, ha a gyerek magától érdeklődik a hangok/betűk iránt, és egyáltalán nem jelent hátrányt az iskolában. Egyetértek, ez nem verseny. A gyerekek két év alatt biztosan megtanulják a hangokat és az összeolvasást, olvasni tudnak; de nem mindegyik gyerek érti, amit olvas.

Kiből lesz olvasó felnőtt? Erről két hosszabb bejegyzést is írtam korábban a blogban. Szeretettel ajánlom az érdeklődők figyelmébe.

Tanítónő 2014.08.10. 17:58:37

@vanmégolyannévaminemfoglalt?:

Köszönöm a hozzászólását és köszönöm, hogy észrevette a szándékot, valóban az a célja a bejegyzésnek, hogy ne féljenek a szülők az iskolától, mert akkor a gyerekük se fog.
Bízom benne, hogy azok a szülők sem riadtak meg, akiknek a gyermeke óvodáskorban bizonyos hangokat helytelenül ejt. Pl. s helyett sz hangot mond.
A logopédusok az óvodában a gyerekek hanghibáit remekül javítják. Amennyiben mégis marad hanghiba, ez általában az “r” hang. Ez nem gátolja abban, hogy olvasni és írni megtanuljon. Találkoztam én is beszédhibás gyerekekkel. Az írás, helyesírás több odafigyelést, gyakorlást igényelt részükről.
A sikeres olvasás-írás tanuláshoz sok feltételre van szükség. Ezek közül az egyik legfontosabbnak tartom, hogy a hangokat tisztán ejtse. Ez szükséges ahhoz, hogy a kimondott hanghoz a megfelelő betűt írja.

Tanítónő 2014.08.10. 18:13:28

@maim:

A 8-10 éves gyerekeknél a fejfájás meglepően gyakori. Én az Ön helyében mégsem elégednék meg azzal, hogy "egész nap zsizsegnek, valószínű ezért a fejfájás." A fejfájás okát megkeresném.

Vizsgálta már gyerekorvos, szemész a kisgyereket? Ha igen, mit mondott? Ha nem, én elvinném, és elmondanám a panaszokat.

Fájhat a gyerek feje, ha
- rendszertelenül étkezik,
- keveset iszik,
- nem alszik eleget,
- önbizalom-hiányos,
- megfelelési kényszeres,
- aggasztja valami /iskola-tanulás- barátok, család/.

Mit mond a kisgyermek a tornaóráról? Mi történik ott? Fél valamitől? Nem szeret mozogni? Megbeszélte a testnevelést tanító pedagógussal?
A nyári szünetben nem fájt a feje?
Mindenképpen utána járnék, mitől a fejfájás, hisz így dolgozni sem tud megfelelően.

Köszönöm, hogy megtisztelt a bizalmával.
Kíváncsian várom a fejleményeket. Gyermekének jobbulást kívánok!
süti beállítások módosítása