Ígéretemhez híven, ebben a blogban a tanulási stílusokról írok. Ha tisztában vagyunk önmagunk, gyermekünk saját tanulási stílusával, sokkal hatékonyabbak, eredményesebbek leszünk.
Van, aki néma csendben tud tanulni; van, akiknél szól a zene, és mégis képes megjegyezni az ismereteket; van, aki sétál, gesztikulál tanulás közben.
Egyik sem jobb vagy rosszabb, csak más. Nézzük a típusokat!
Vizuális típus:
Ez a leggyakoribb típus. Jobban emlékszik a tanultakra, ha látja a beszélőt, ha színes kiemelőt használ. Segítik az ábrák, képek, grafikonok. Ezeket könnyen elő tudja hívni az emlékezetéből.
Auditív típus:
Szereti, ha felolvassák a tanulnivalót, gyakran, sokat beszél, mert ha kimondja könnyebben meg is jegyzi. Neki különösen fontos, hogy az órán odafigyeljen részt vegyen a beszélgetésben. Még könnyebben felidézi a tananyagot, ha társaival is megbeszéli.
Kinesztétikus:
Az ilyen típusú embernek nehezére esik egy helyben ülni. Mindig mozgásban van. Ha beszél, erőteljesen gesztikulál. Könnyebben jegyzi meg, idézi fel az ismereteket, ha fel-alá járkálva mondja fel a leckét, vázlatot, jegyzetet készít.
Mosolyogva is fel lehet készülni a tanórákra
Igaz, hogy gyerekeink többnyire az iskolában készülnek fel a másnapi órákra, de előfordul, hogy otthon készítik el a házi feladatot.
Szülőként is sokat segíthetünk a tanulási szokások kialakításában.
Nagyon fontos a helyes napirend. Beszéljük meg, az egyes tantárgyakra mennyi időre van szükség. Érdemes a tantárgyak sorrendjét is meghatározni. Nehezebbel kezd, majd egy könnyebbel folytatja.
Fontos, hogy legyen egy külön íróasztala, ahol csak a tanuláshoz szükséges eszközök vannak. Így semmi nem vonja el a figyelmét a tanulásról.
Figyeljünk a testtartásra, kényelmes legyen a szék, lehetőleg természetes fényben tanuljon.
Iktassunk be szüneteket! Ezek gyakoriságát és hosszúságát nemcsak a típus, hanem az életkor is meghatározza. Például egy alsó tagozatos gyermeknél húsz- huszonöt percenként öt perc szünetet célszerű tartani. Álljon fel, szellőztessünk, egyen egy almát, igyon egy pohár vizet.
A saját tanulási stílus ismeretében kiválaszthatók a legmegfelelőbb tanulási stratégiák is. Például az anyag áttekintése, elolvasása, az olvasottak átgondolása, kérdések alkotása, felidézés, ismétlő áttekintés, elmondás más személynek, az aláhúzás, a kulcsfogalmak kiírása. Ezek hiányában hiába fordít gyermekünk egyre több és több időt a tanulásra, nem elég hatékony. Az iskolai sikertelenség miatt már meg sem próbálja megtanulni a leckét.
Szeretettel várom véleményedet, kérdésedet. Ha tetszett, oszd meg az ismerőseid között! Köszönöm.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.