Gyermeked pótvizsgázni fog a nyáron? Lelkileg már talán sikerült feldolgoznod a történteket neked szülőként is, és gyermekednek is. Mi a következő lépés?

Gyermeked iskolai éve az idén sikertelen. Már mindannyian tudomásul vettétek a helyzetet. Mit csinálhattok most?

Meg kell keresni az okokat, ami sokféle lehet. 

Biztos, hogy gyermeked érett volt az iskolai munkára, amikor első osztályos lett? Nem is az értelmi képességei miatt, hanem szociálisan. A szociálisan éretlen gyerekek nem elég kitartóak, feladattudatuk fejletlen, nincs monotóniatűrésük, fáradékonyak, társas kapcsolataik nehézkesen működnek, nem képesek alkalmazkodni, túl sokat beszélnek, állandóan közbeszólnak, visszakérdeznek, türelmetlenek, gyakran nem fejezik be, amit elkezdtek. Az iskolaérettség nem függ az intelligenciaszinttől. Első osztályban még tartják is a lépést a többiekkel, de második, harmadik osztályra a kudarcok önbizalomhiányhoz vezetnek, ami tanulási, viselkedési zavarokat okozhat.

Gondot jelenthet, hogy nem szívesen jár iskolába vagy a társai miatt vagy a pedagógus miatt vagy azért, mert nehéz az elszakadás a szülőtől. Lehet, hogy gyakran csúfolják vagy úgy érzi, hogy őt kirekesztik, vele senki sem játszik, nehezen tartja be a játékszabályokat. Esetleg gyakran hiányzik, így egyre nagyobb a lemaradása, amit már nem tud bepótolni.

Problémát jelenthet a figyelemzavar is. Nem képes tartósan hosszabb ideig a  szándékos figyelemre.  Az ilyen típusú  gyerekek körül mindig van valami zavar. Neki mindig elvonja valami a figyelmét, neki mindig leesik valami, állandó mozgásban van, mindent megtesz azért, hogy csak vele foglalkozzanak, bevállalja az osztály "bohóca" szerepet is ezért.

De ugyanilyen probléma a nagyon csendes, félénk, visszahúzódó, szorongó gyerek. Ez is okozhatja a tanulási problémát. A szorongó gyerek bizonytalan, alulteljesít.

Nagyon nagyon gyakran a szövegértés hiányára vezethető vissza a kudarc. Azért nem képes önállóan megoldani egy matematikai szöveges feladatot, mert nem érti meg a szöveget, rosszul értelmezi. Ezért mondja sok szülő, de otthon meg tudta csinálni, és ez igaz is. De otthon közösen megbeszélték a szöveget. Az iskolában viszont egyedül kellene értelmeznie a szöveget, mivel nem sikerül, egyre több kudarc éri, feladja, romlik az önértékelése, legközelebb meg sem próbálja megoldani a feladatot, elkönyveli magáról, hogy úgy sem tudom megoldani, buta vagyok. Részképességi zavarok miatt is lehet sikertelen gyermekünk.

Előfordul az is, hogy családi problémák állnak a sikertelen iskolai munka mögött. Egy gyerek a legérzékenyebb műszer. Azonnal megérzi, ha a családban feszültség van, bármilyen kicsi is. Hajlamos arra is, hogy azt gondolja mindez miatta történik. Az anyagi gondok, a veszekedések, a válás mind kihat az iskolai munkájára. Nagyon nagy gond, ha nincs összhang a gyereknevelési elvekben, ha egyáltalán nem figyelnek egymásra a  családtagok.  Ezzel is csak összezavarjuk gyermekünket, bizonytalan lesz.  A bizonytalanság pedig elvonja a figyelmét a tanulástól.

Ha sikerült kideríteni az iskolai eredménytelenség okát, akkor még egyszer közösen és higgadtan át kell beszélni a teendőket. Nyújts kezet a gyermekednek!kezek.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://tanuljjol.blog.hu/api/trackback/id/tr346395109

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása